Max Bruch composed these eight, highly romantic pieces for his son Max Felix, a talented clarinettist. In order to enable the work to be played more widely, Bruch arranged the clarinet part for violin and the viola part for cello. Our edition contains both parts plus a transposed version for clarinet in B flat, thus allowing it to be played by different combinations of instruments. In addition, all of the eight pieces are presented here in an Urtext edition for the first time and in one volume!
Content/Details
- Eight Pieces for Clarinet (Violin), Viola (Violoncello) and Piano op. 83
- I, Andante op. 83,1
- II, Allegro con moto op. 83,2
- III, Andante con moto op. 83,3
- IV, Allegro agitato op. 83,4
- V, Rumänische Melodie, Andante op. 83,5
Youtube
Preface
By the time Max Bruch published his Acht Stücke (Eight Pieces) for clarinet, viola, and piano op. 83 in 1910, the late chamber work had undergone several modifications. He had already written the eight individual pieces in 1908 for his son Max Felix, a notable clarinettist. In addition to the clarinet, viola, and piano, the composer had called in the addition of a fourth … more
Critical Commentary
About the composer

Max Bruch
A German composer of the Romantic period. Stylistically, his works outline a counter-aesthetic to the New German School. His violin concerti are particularly significant, but he also wrote numerous choral works, cantatas, oratorios, songs, stage works and orchestral pieces.
1838 | Born in Cologne on January 6. He received his first musical training from his mother, a singer. |
from 1849 | Music instruction from Heinrich Carl Breidenstein. Writes many compositions even though still a child. |
1852 | Scholarship recipient of Frankfurt’s Mozart Foundation. |
1853–57 | Studies composition with Ferdinand Hiller in Cologne. |
1858 | Premiere in Cologne of his opera “Scherz, List und Rache” (“Jest, Cunning, and Revenge”), op. 1. |
from 1858 | In Leipzig he associates himself with those around Mendelssohn. |
1862 | Moves to Mannheim. |
1863 | Premiere in Mannheim of his opera “Die Loreley,” op. 16. |
1865–67 | Music director in Koblenz. Composes his Violin Concerto no. 1 in G minor, op. 26. |
1867–70 | Court musical director in Sondershausen. Composes his Symphony no. 1 in E-flat major, op. 28, dedicated to Johannes Brahms, and Symphony no. 2 in F minor, op. 36 (both in 1870). |
1870–78 | Freelance composer in Berlin and Bonn. Composes the oratorio Odysseus, op. 41 (1871/72). |
1879/80 | Composition of the Fantasy in E-flat major, op. 46 (Scottish Fantasy) for violin and orchestra. |
1880–83 | Director of the Philharmonic Society in Liverpool. |
from 1883 | Travels to the United States. Director of the Breslauer Orchesterverein (Wrocław Orchestral Society). |
from 1891 | Director of the composition masterclass at the Berlin Academy of the Arts. Honorary doctorate from Cambridge University (1893), and membership of the Académie des Beaux Arts (1898). |
1907 | Vice-President of the Academy of the Arts, Berlin. |
1920 | Dies in Berlin on October 2. |
About the authors
Der Henle Verlag hat die acht Stücke jetzt als Urtext neu veröffentlicht und damit eine wichtige „Versorgungslücke“ geschlossen. … hat die Henle-Ausgabe eine ganze Reihe von Vorteilen, die sie für die Zukunft sicherlich konkurrenzlos machen dürfte: Zum einen versammelt sie erstmals alle acht Stücke zusammenhängend in einem Band – bisher waren die Nummern nur als Einzelausgaben zu haben, was insbesondere bei einer kompletten Aufführung ziemlich unpraktisch war. Zum anderen hat sich dadurch der Preis nicht etwa erhöht, sondern glatt halbiert.… Schließlich glänzt Henle einmal mehr mit der gewohnten Sorgfalt seiner Urtext-Ausgaben: Das Druckbild ist gegenüber der Erstausgabe deutlich verbessert, zusätzlich zu den Studierziffern gibt es jetzt auch Taktzahlen und praktikablere Wendestellen. Und natürlich bewegt sich die Aufarbeitung des Notentextes auf beispielhaft hohem Niveau.
Hier ist eine wirklich sehr erfreuliche Neuausgabe dieses bezaubernden kammermusikalischen Bruchschen Spätwerks gelungen, sowohl inhaltlich wie auch optisch, und aufgrund besserer Blätterstellen – gegenüber der Simrock-Erstausgabe – für den Pianisten sogar praktisch. … Wieder einmal erschien bei Henle eine sehr zu empfehlende Neuausgabe eines „Klassikers“ (eigentlich eines Spät- nein: Nachromantikers), die obendrein auch preislich interessant ist.