Fauré’s exquisite Fantaisie is one of the jewels in chamber music for which we are indebted to his time at the Paris Conservatoire. The flute professor there, Paul Taffanel, had asked his colleague for a virtuoso examination piece. Fauré presented him with the manuscript in 1898 with the explicit indication “to modify unplayable passages” before using it in the exam. As the autograph score no longer exists, we do not know what and how much Taffanel might have changed; however, the result is a brilliant recital piece. In our edition we have added a little Adagio without opus number that Fauré also composed in 1898 for the exams at the Conservatoire as a sight-reading piece.
Content/Details
- Level of difficulty (Explanation)
- Other titles with this level of difficulty
- Fantaisie op. 79
- Piano 8 difficult
ABRSM: Flute Grade 7
Youtube
Preface
The two pieces for flute and piano by Gabriel Fauré (1845 – 1924) published in this edition were composed in June/ July 1898 for the Paris Conservatoire’s annual flute competition, the “Concours de flute”. Thus it came about that the Fantaisie op. 79 (designed as a recital piece) and the small Morceau de lecture (a sight-reading piece) received a series of … more
Critical Commentary
About the composer

Gabriel Fauré
Representative exponent of French music around 1900. His creative work is centered around the art song, piano music (nocturnes, barcarolles, impromptus, valse-caprice), and chamber music – alongside other genres.
1845 | Born in Pamiers (Ariège) on May 12, the son of a primary school teacher. |
1854–65 | Attends the École de musique classique et religieuse (founded by L. Niedermeyer), where liturgical musicians were educated; lessons with Saint-Saëns (from 1861). |
1866–70 | Organist at the church of Saint-Sauveur in Rennes. |
1871 | After occupying various organist positions in Paris, he becomes assistant organist to Saint-Saëns at Saint-Sulpice. He numbers among the founding members of the Société nationale de musique. Performances of his works in their concerts. |
1874 | Premiere of his “Suite d’orchestre” in F major (“Symphony No. 1”), which is a compilation of existing pieces. |
1875/76 | Violin Sonata No. 1 in A major, Op. 13. |
1876–79 | Piano Quartet No. 1 in C minor, Op. 15 |
1877 | Maître de chapelle at Paris’s Église de la Madeleine. |
1876/78 | Premiere of his choral work “Les Djinns,” Op. 12. |
from 1879 | Attends performances of Wagner’s music; in his own compositions he distances himself from Wagner. |
1885 | Premiere of his Symphony No. 2 in D minor, later destroyed. |
1887/88 | Requiem, Op. 48. |
1891 | “Cinq Mélodies ‘de Venise’,” Op. 58, on texts by Verlaine. |
1892–94 | “La bonne chanson,” Op. 61, on texts by Verlaine. |
1896 | Successor to Dubois at the Madeleine. He conducts a composition class at the Paris Conservatoire. |
1900 | Premiere of the tragédie lyrique “Prométhée,” Op. 82. |
1905–20 | Director of the Conservatoire. |
1909 | President of the Société musicale indépendante. |
1913 | Premiere in Monte Carlo of his opera “Pénélope.” |
1919 | Song cycle, “Mirages,” Op. 113, with clear features of his modernist late style. |
1924 | Death in Paris on November 4. |
About the authors
Flötist/inn/en und ihre Begleiter/innen dürfen sich deshalb über diese Henle-Neuausgabe auf chamoisfarbenem Papier mit dem bekannten blaugrauen Einband freuen: Sie ist - ich bin geneigt »natürlich wieder« zu sagen - vorbildlich klar und übersichtlich gesetzt, mit Rücksichtnahme auf günstige Seitenwendestellen. Und sie enthält als weitere Komposition ein kleines Morceau de lecture, also ein Blattlesestück, ebenfalls - wie die Fantaisie - für den »Concours de flûte« am Pariser Conservatoire komponiert.
Inutile de vous présenter la Fantaisie Op 79, un des classiques du répertoire (...) Chez Henle Verlag, elle est couplée avec le morceau de lecture publié dans sa version originale (19 mesures), la préface d'Annette Oppermann précise remarquablement les circonstances de la naissance de ces deux oeuvres que les huit élèves de Paul Taffanel au conservatoire de Paris durent exécuter le 28 Juillet 1898 au concours annuel.
Das Autograph der Fantaisie ist leider verschollen. Für die neue Urtext-Ausgabe stand deshalb als Quelle nur die Erstausgabe zur Verfügung. Die darin enthaltenen Druckfehler und Ungenauigkeiten wurden jedoch von der Herausgeberin sorgfältig korrigiert und detailliert aufgelistet. Schon allein deshalb lohnt sich die Anschaffung der neuen Urtextausgabe, selbst für Besitzer einer der älteren Editionen. Ein weiteres Argument für den Kauf der vorliegenden Neuausgabe ist das Morceau de lecture, das quasi als Zugabe in die Ausgabe aufgenommen wurde.