The name Widor is so closely associated with music for the organ that his many compositions for other instruments can easily be overlooked. The Suite for Flute and Piano, presumably composed in 1877, stands out amongst chamber music works on account of the wealth of expressive and tonal nuances. The late Romantic work is specially tailored to the possibilities of the flute; and it is no accident that it was dedicated to the most important French flautist and flute teacher of the time, Paul Taffanel, who gave its first performance in 1884. From the very beginning the four-movement Suite has been very popular and now belongs to the core repertoire for flute and piano.
Content/Details
- Level of difficulty (Explanation)
- Other titles with this level of difficulty
Youtube
Preface
Charles-Marie Widor (1844 –1937) was the son of an organist in Lyons. The boy excelled equally at the piano and the organ and enjoyed the unwavering support of the Paris organ builder Aristide Cavaillé-Coll, an acquaintance of the Widor family. Widor soon began making appearances in Cavaillé-Coll’s workshop, in Paris churches, at organ inaugurations and even abroad. … more
Critical Commentary
About the composer

Charles-Marie Widor
A French composer and organist, whose compositional and performing legacy founded the French Romantic school of organ playing. The composition of his works is inextricably linked with the innovations of organ builder Aristide Cavaillé-Coll, who expanded the tonal capabilities of the instrument many times over. As well as important organ works he wrote orchestral music, masses, and chamber music.
1844 | Born in Lyon on February 21. |
from 1848 | He receives his first musical instruction from his father. |
1863 | In Brussels he takes private lessons with Jacques-Nicolas Lemmens (organ) and François-Joseph Fétis (composition). |
from 1865 | He gives concerts abroad, meeting important figures such as Rossini, Franck, Liszt, and Meyerbeer. |
1870–1934 | Titular organist at Saint-Sulpice in Paris. The tonal possibilities of the Cavaillé-Coll organ there have a significant influence on his compositional output. |
1879 | The Organ Symphony No. 5 in F minor, op. 41 no. 1, is written and premiered the same year. Today it numbers among the most famous works of organ literature. |
1890 | On November 25 he takes over the organ class at the Paris Conservatoire. |
from 1896 | He teaches composition at the Conservatoire. Marcel Dupré, Nadia Boulanger, Louis Vierne, and others are among his pupils. |
1910 | He becomes a member of the Académie des Beaux-Arts. |
from 1914 | He is named secrétaire perpétuel. |
1927 | He concludes his teaching activity at the Conservatoire on October 1. |
1937 | Dies in Paris on March 12. |
About the authors
Der Henle Verlag legt eine Neuausgabe der Suite von Charles Marie Widor vor, die sehr zu begrüßen ist. (...) Das leidige Problem des Blätterns im vierten Satz ist bestens gelöst durch eine weitere Seite zum Ausklappen.
Da die handschriftliche Quelle fehlt, bildet die überarbeitete Fassung die Quelle für die Urtextausgabe bei Henle. Sie bereichert die Palette der bisherigen Editionen auch durch ihre Gestaltung, so ist zum Beispiel der Notendruck übersichtlich und gut lesbar, ausserdem mit ausklappbaren Seiten erweitert, um "gutes Blättern zu ermöglichen" wie der Verlag schreibt.
Die ansprechende, musikwissenschaftlich aufgearbeitete Neuausgabe des Henle-Verlages lässt wenig Wünsche offen. Sie bietet ein gutes Vorwort und angehängten kritischen Bericht, einen klaren Notensatz auf schönem Papier, eine Solostimme zum Ausklappen ohne Wendestellen, Fingersätze für die Klavierstimme und vor allem eine hervorragende, anspruchsvolle spätromantische Komposition, die in beiden Stimmen gleichermaßen ausgearbeitet ist und viel Raum für fantasievolle Interpretationen lässt.
Die Urtext-Ausgabe aus dem Henle-Verlag überzeugt durch ein gut lesbares Notenbild, und in der Solostimme bietet sie für den blättertechnisch nicht einfach umzusetzenden vierten Satz eine gelungene Lösung.
Die Henle-Ausgabe bietet neben einem modernen und ansprechenden Notentext alles, was man von einer Urtext-Ausgabe erwarten darf: schönes Layout, ein ausführlicher Kritischer Bericht und ein informatives Vorwort, das die Neugierde auf Widors übrige Kammermusik zu wecken versteht.